DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Hızlandırıcı Fiziği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PHYS 405
Güz/Bahar
2
2
3
5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders öğrenciye tıp, endüstri ve bilimsel araştırmalar için dünya çapında kullanılan yaklaşık 14000 parçacık hızlandırıcısının çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını tanıtmayı hedeflemektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Hızlandırıcıların temel çalışma usullerini anlayabilecekler.
  • Üretilen demetlerin karakteristik değerlerinin nasıl ölçüldüğünü tartışabilecekler.
  • Deneysel gözlemleri temel demet dinamiği cinsinden analizini yapabilecekler
  • Farklı hızlandırma tekniklerini ayırt edebilecekler.
  • Hızlandırıcının çok geniş kullanım alanlarının farkında olacaktır.
Ders Tanımı Bu ders parçacık hızlandırıcılarının ve demetlerinin fiziksel temellerine odaklanacaktır. Dersler atom-altı fizik, sinkrotron ışık kaynakları, radyasyon terapisi ve endüstriyel imalat alanlarında bulunan parçacık hızlandırıcılarının temel bağıntı, tanım ve radyo frekans hızlandırma içeriklerini vurgulayacak şekilde özel görelilik ve elektromanyetik kavramlarını gözden geçirip sentezleyecektir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Özel görelilik ve elektromanyetik teorinin gözden geçirilmesi Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
2 Bilim, tıp ve endüstride hızlandırıcıların kullanımı Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
3 Hızlandırıcıların tarihi gelişimi Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
4 Uygulamalar ve hızlandırma prensipleri Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
5 Çizgisel hızlandırıcılar, sinkrotronlar ve depolama halkaları Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
6 Bükücü ve odaklayıcı mıknatıslar Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
7 Elektrostatik saptırıcılar Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
8 Demet tanılama Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
9 Radyo frekans hızlandırma yapıları Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
10 Mıknatıs tasarımı tanıtılacak Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
11 Parçacık demet optiği Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
12 Boyuna ve enine demet dinamiği Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
13 Sinkrotron ve betatron parçacık hareketi Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
14 Özel Konular (Sinkrotoron ışınım kaynakları, serbest elektron lazerleri, yüksek enerjili çarpıştırıcılar ve radyasyon terapisi için hızlandırıcılar) Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/

Önerilen Okumalar/Materyaller

H. Wiedemann, Particle Accelerator Physics (4th ed.)  

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
50
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
Sınıf Dışı Ders Çalışması
32
1
32
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
15
Final Sınavı
1
24
    Toplam
150

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır,

X
2

Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir,

X
3

Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler,

X
4

Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır,

X
5

Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır,

X
6

Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular,

7

Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur,

8

Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar,

X
9

Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur,

X
10

Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür,

X
11

Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

X
12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır,

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest