Dersin Adı | Hızlandırıcı Fiziği |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PHYS 405 | Güz/Bahar | 2 | 2 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrenciye tıp, endüstri ve bilimsel araştırmalar için dünya çapında kullanılan yaklaşık 14000 parçacık hızlandırıcısının çalışma prensiplerini ve kullanım alanlarını tanıtmayı hedeflemektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders parçacık hızlandırıcılarının ve demetlerinin fiziksel temellerine odaklanacaktır. Dersler atom-altı fizik, sinkrotron ışık kaynakları, radyasyon terapisi ve endüstriyel imalat alanlarında bulunan parçacık hızlandırıcılarının temel bağıntı, tanım ve radyo frekans hızlandırma içeriklerini vurgulayacak şekilde özel görelilik ve elektromanyetik kavramlarını gözden geçirip sentezleyecektir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Özel görelilik ve elektromanyetik teorinin gözden geçirilmesi | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
2 | Bilim, tıp ve endüstride hızlandırıcıların kullanımı | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
3 | Hızlandırıcıların tarihi gelişimi | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
4 | Uygulamalar ve hızlandırma prensipleri | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
5 | Çizgisel hızlandırıcılar, sinkrotronlar ve depolama halkaları | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
6 | Bükücü ve odaklayıcı mıknatıslar | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
7 | Elektrostatik saptırıcılar | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
8 | Demet tanılama | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
9 | Radyo frekans hızlandırma yapıları | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
10 | Mıknatıs tasarımı tanıtılacak | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
11 | Parçacık demet optiği | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
12 | Boyuna ve enine demet dinamiği | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
13 | Sinkrotron ve betatron parçacık hareketi | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
14 | Özel Konular (Sinkrotoron ışınım kaynakları, serbest elektron lazerleri, yüksek enerjili çarpıştırıcılar ve radyasyon terapisi için hızlandırıcılar) | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Related materials from CAS (CERN Accelerator School) Proceedings, “Introduction to Accelerator Physics” (2016), http://cas.web.cern.ch/cas/ |
Önerilen Okumalar/Materyaller | H. Wiedemann, Particle Accelerator Physics (4th ed.) |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 2 | 50 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 32 | 1 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 2 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 24 | |
Toplam | 150 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Temel ve ileri düzeydeki, fenomonolojik ve uygulamalı fizik kuramlarına hakim olur ve bunları kullanır, | X | ||||
2 | Sorunları tanımlar, analiz eder ve bilimsel yöntemlere dayalı çözüm üretir, | X | ||||
3 | Fiziğin kullanıldığı hemen her alanda, gerekli bilgileri edinebilme ve modelleme yapar, kurduğu modellere ve çözümlere eleştirel bakar ve bunları yeniler, | X | ||||
4 | Kuramsal ve teknik bilgilerini gerek detaylı olarak uzman kişilere, gerekse basit ve anlaşılır bir şekilde uzman olmayan kişilere rahatça aktarır, | X | ||||
5 | Fizik alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olur ve Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyindeki en az bir programı etkin şekilde kullanır, | X | ||||
6 | Dahil olduğu projelerin tüm aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder, toplumsal duyarlılık çerçevesinde proje geliştirip uygular, | |||||
7 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirir ve kalite yönetimi konusunda yeterli bilince sahip olur, | |||||
8 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlar ve çözümleri taşır, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceler ve yorumlar, | X | ||||
9 | Edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri hayat boyu yeniler, kendini geliştirir, yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur, | X | ||||
10 | Fizik alanında bireysel veya ekip olarak bir çalışmayı sürdürür, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olur, karar verme sürecine katılır, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapar ve yürütür, | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Fizik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar, ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | X | ||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest